Verkkomarkkinoinnin tarkoitus on ohjata potentiaalisia asiakkaita verkkosivuille maksullisten mainosten avulla. Tässä artikkelissa käsittelemme hakukoneiden puitteissa tapahtuvaa verkkomarkkinointia ja keskitymme Googlen AdSense palvelun käyttöön.

Hakukoneiden puitteissa tehdyn verkkomarkkinoinnin etuna on, että sen avulla mainoksia voidaan räätälöidä paikallisesti sekä näkymään tiettyjen hakujen yhteydessä. Lisäksi hakukoneet tarjoavat kehittyneet työkalut hakusanojen analyysiin.

Keskeisiä hakukoneiden verkkomarkkinoinnin palveluita tällä hetkellä ovat Google Adwords ja Microsoft Bing. Koska Googlen on huomattavasti käytetympi hakukone kuin Bing, myös mainosten saavutettavuus kohdeyleisön kesken on paljon parempi. Bingin etuna puolestaan on, että sen puitteissa tehty verkkomainonta on jonkin verran halvempaa kuin Googlen.

Vaikka Google onkin ehdoton hakukoneiden ykkönen muut hakukoneet nauttivat hienohkosta noususta msn.com mukaan.

Google AdWords tarjoaa hyvät työkalut. Niihin kirjaudutaan sisään Google tunnuksella, mutta AdSenseä varten olisi hyvä perustaa oma tili sillä tiliä ei voi vaihtaa jälkeenpäin.

Mainoskampanjan perustaminen AdWordsiin

Kun olet rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään, pääset perustamaan kampanjan vasemmalla olevan linkin “Campaigns” avulla. “Campaigns” sivulla keskellä ruutua on linkki “+ New Campaign”.

Kampanja perustetaan ohjatusti AdWordsin tarjoamien vaihtoehtojen välillä. Oleellisimpia suomalaisia hakukoneiden käyttäjiä silmällä pitäen on

  • Suomen valitseminen hakualueeksi ja suomen valitseminen hakukieleksi
  • Budjetin määrittäminen
  • Kampanjana kesto päivissä

Valintojen jälkeen perustetaan mainosryhmiä (Ad Group), johon syötetään relevantteja avainsanoja. Lopuksi AdWords tarjoaa editorin, johon mainoksen sisältö syötetään. Samalla sivulla voi tarkastella miltä mainos näyttää mobiili- ja tavallisilla sivuilla.

Keyword Plannerin käyttö

AdWords tarjoaa edistyneen työkalun analyysiin. Keyword Plannerin avulla voi määrittää mitä hakusanat maksavat klikkaukselta, miten paljon hakusanalle löytyy hakuja kuukaudessa ja ovatko hakusanat kilpailtuja.

Keyword Plannerin avulla on siis helppo löytää hakusanoja ja sovittaa niitä mainosbudjettiin. Jos ajatellaan, että mainoksen konversioaste on noin yhden prosentin luokkaa ja se sovitetaan tuotteen tai palvelun hintaan niin voidaan määrittää, tuleeko mainostus liian kalliiksi tuotteen hintaan nähden.

Esimerkiksi mikäli tuote maksaa 100 euroa ja mainoksen klikkaus yhden euron niin yhden prosentin konversioasteella ei synny voittoa eikä häviötä. Markkinointiin on mennyt 100 euroa ja tuotteesta on saatu 100 euroa sataa klikkausta kohden. Tällöin tulee miettiä voisi tuotetta myydä kalliimmalla tai etsiä hakusanoja, joissa klikkaus maksaa vähemmän.