Verkkomainostamisen tarkoitus niin hakukoneiden mainostusohjelmissa kuten myös sosiaalisessa mediassa on tuoda mahdollisia asiakkaita verkkosivuille maksullisten mainosten avulla.

Hakukoneiden verkkomainonta lähtee siitä, että käyttäjä hakee tietoa jostakin tuotteesta tai palvelusta, jonka hän haluaa hankkia. Sosiaalinen verkkomainonta eroaa hakukoneiden verkkomainonnasta siinä, että sosiaalisessa mediassa mainokset ilmestyvät käyttäjien aikajanalle ilman, että he ovat etsineet jotakin nimenomaista tuotetta.

Sosiaalisen median alustojen mainonta perustuukin siihen, että mainostaja määrittelee ennalta kohderyhmän, jonka hän olettaa olevan halukkaita kuluttamaan niitä tuotteita ja palveluita joita hän myy.

Seuraavassa artikkelissa käymme läpi sosiaalisen median alustoilla tapahtuvaa mainontaa. Kolme suosituinta sosiaalisen median alustaa tällä hetkellä ovat Facebook, Youtube ja Instagram tässä artikkelissa keskitymme Facebookiin.

Mainoksen tekeminen

Sinun tulee ensin kirjautua Facebook tilillesi. Tilin oikeassa yläreunassa näet alaspäin osoittavan nuolen, jonka alla on pudotusvalikko.

  • Valitse “Create Ads” pudotusvalikosta

“Ads” sivulla löydät “What’s your marketing objective?” taulukon, josta voit valita “Awareness, Consideration, Conversions” vaihtoehtojen välillä. “Consideration” tarjoaa mahdollisuuden mainoksiin, jotka sisältävät linkkejä pois Facebookin sivuilta mainostaja verkkosivuille tai mobiili appiin. Tämän sivuston teeman mukaisesti haluamme ohjata liikennettä verkkosivuille

  • Valitse “Consideration”

Tämän jälkeen pääset sivuille jossa voit valikoida mainoksen

  • Kohderyhmän
  • Alueen
  • Iän ja sukupuolen
  • Vapaasti määriteltävän rajauksen (esimerkiksi “casino gaming”)
  • Liitokset toisiin käyttäjiin

Kun olet määritellyt kohderyhmän, voit tallentaa sen linkistä

  • “Save Audience”

Seuraavaksi voit valita mihin mainostasi sijoitetaan Facebookissa Instagramissa ja appeissa. Lopuksi määritellään mainosbudjetti päiväkohtaisesti (esimerkiksi 10 euroa / päivä) sekä kampanjan aloitus sekä lopetuspäivä.

Lopuksi pääset muokkaamaan itsellesi sopivan mainoksen. Sinun tulee valita, missä muodossa mainosta esitetään sekä mitä kuvia tai videoita mainokseen laitetaan. Sinun tulee myös antaa linkki sivuillesi, jonne mainoksen klikkaukset kohdistuvat sekä määrittää otsikko ja mikäli haluat ostokehote (Call To Action, CTA) mainokseen.

“Review” linkki näyttää yhteenvedon ja “Confirm” vahvistaa mainoskampanjan aloittamisen määriteltynä ajankohtana. Tämän jälkeen mainokset alkavat näkyä kohderyhmäsi aikajanalla ja ohjata liikennettä verkkosivuillesi.

Mainoskampanjan voi tehdä myös oikotietä “Quick Creation” linkkiä klikkaamalla “Ads” sivustolta, jolloin eri vaiheiden ja valintojen määrä on huomattavasti vähäisempi.

Mainosten tekeminen Facebookissa on vaivatonta, mutta kohderyhmän määrittely ennalta saattaa johtaa kohderyhmän säätämiseen mainoskampanjan aikana.